2.část: 1/30
Kdo by měl volit prezidenta ČR?
2.část: 2/30
Jaký způsob volby prezidenta by měla využívat ČR?
2.část: 9/30
Jakou funkci by měl prezident plnit v politickém systému ČR?
2.část: 10/30
Jak by měla ČR nastavit pravomoc prezidenta vetovat zákony schválené parlamentem?
2.část: 13/30
Jak by měl prezident ČR přistupovat k ratifikaci mezinárodních smluv dojednaných vládou?
Zobrazit nápovědu
Závazné mezinárodní smlouvy mají povahu ústavních dokumentů a jsou nadřazeny vnitrostátnímu právu, proto se u nich obvykle vyžaduje proces ratifikace. Ratifikace znamená potvrzení platnosti vybraného dokumentu, typicky mezinárodní smlouvy. Procesu ratifikace mezinárodních smluv v ČR se účastní parlament, který vyslovuje souhlas a prezident, který proces ratifikace stvrzuje a ukončuje svým podpisem. Skrýt nápovědu
Ratifikovat neprodleně a bez výhrad
2.část: 14/30
Jakým způsobem by měl prezident ČR postupovat při jmenování velvyslanců?
Zobrazit nápovědu
Ústava ČR dává prezidentovi pravomoc jmenovat velvyslance navržené vládou. Velvyslanec je vybírán obvykle z profesionálních diplomatů personální radou Ministerstva zahraničních věcí ČR. Doporučení rady je vodítkem pro ministra zahraničních věcí. Ministr velvyslance navrhuje vládě, po jejím schválení je návrh předložen k podpisu prezidentu republiky, který velvyslance jmenuje. Právní řád ČR však jednoznačně nestanovuje, zda prezident smí jmenovat jen některé jemu navržené velvyslance a zda jiné smí odmítnout. Skrýt nápovědu
2.část: 18/30
Měl by mít prezident ČR pravomoc vyhlásit válku jinému státu (či nestátnímu aktérovi), aniž by předtím parlament vyhlásil válečný stav?
Zobrazit nápovědu
Ústava ČR výslovně neupravuje akt vyhlášení války jinému státu (či nestátnímu aktérovi, typicky teroristické či nestátní paramilitární organizaci). Vyhlášení války je samostatný akt mezinárodního práva, který následuje po vyhlášení válečného stavu. V českém právním systému je vyhlášení války de-facto součástí práva prezidenta zastupovat stát navenek, může tak ale učinit pouze po předchozím vyhlášení válečného stavu parlamentem. Prezident proto není oprávněn jednostranně vyhlásit válku jinému státu, a to ani v případě není-li parlament usnášení schopný. Skrýt nápovědu
NE, za žádných okolností
ANO, se souhlasem vlády a/nebo Bezpečnostní rady státu
V takovém případě může jít například o snahu provést preventivní vojenskou operaci/vojenské tažení, jejímž cílem je zabránit připravovanému útoku na území, občany, státní instituce, představitele státu či příslušníky bezpečnostních sborů na území ČR či v zahraničí.
ANO, v případě jakéhokoliv napadení státu
2.část: 19/30
Jak by měl prezident ČR přistupovat k pravomoci jmenovat generály ozbrojených sil a bezpečnostních sborů?
Zobrazit nápovědu
Prezident ČR má pravomoc na základě návrhu vlády a s kontrasignací premiéra jmenovat/degradovat do/z generálských hodností příslušníky ozbrojených sil (Armáda ČR, Vojenská kancelář prezidenta republiky a Hradní stráž) a všech bezpečnostních sborů ČR (Policie České republiky, Hasičský záchranný sbor České republiky, Celní správa České republiky, Vězeňská služba České republiky, Generální inspekce bezpečnostních sborů, Bezpečnostní informační služba a Úřad pro zahraniční styky a informace). Skrýt nápovědu
2.část: 20/30
Jakým způsobem by měl prezident ČR postupovat při jmenování premiéra?
Jmenovat vítěze voleb bez ohledu na to, zda je to politická strana či koalice stran
2.část: 21/30
Jakým způsobem by měl prezident ČR postupovat při jmenování premiérem navrhovaných ministrů?
Zobrazit nápovědu
Ústava ČR dává prezidentovi pravomoc jmenovat členy vlády navržené předsedou vlády neboli premiérem. Prezident republiky může jmenovat pouze kandidáta, jehož jméno bylo obsaženo v návrhu (dříve jmenovaného) předsedy vlády. Právní řád ČR však jednoznačně nestanovuje, zda prezident smí jmenovat jen některé jemu navržené členy vlády a zda jiné smí odmítnout. Skrýt nápovědu
2.část: 22/30
Jak by měla ČR nastavit pravomoc prezidenta vyhlašovat celostátní referendum?
Zobrazit nápovědu
V současné době má prezident ČR pravomoc vyhlásit referendum, všelidové hlasování o zákonodárných návrzích. Prezident však může referendum vyhlásit pouze na základě zákonného návrhu, který může předložit vláda či nejméně: a) 101 poslanců, b) 41 senátorů, c) 500 000 občanů oprávněných hlasovat v referendu, učiní-li tak formou petice. Prezident ale návrhu na vyhlášení referenda nemusí vyhovět, má-li za to, že návrh je dle komentovaného zákona nepřípustný nebo že navržená otázka je vadně formulovaná. Skrýt nápovědu
Stanovit pravomoc vyhlašovat referendum na základě vlastního rozhodnutí
2.část: 23/30
Jakým způsobem by měl prezident postupovat při jmenování kandidátů do soudních funkcí, veřejných úřadů, do akademických funkcí či akademických hodností?
Zobrazit nápovědu
Ústava ČR dává prezidentovi pravomoc jmenovat kandidáty do funkce: soudce, předsedy vrchních a krajských soudů, předsedu a místopředsedu Nejvyššího správního soudu, předsedu Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, předsedu Úřadu pro ochranu osobních údajů, předsedu Českého statistického úřadu, profesory, rektory veřejných vysokých škol či předsedu Akademie věd. Kandidáti na tyto funkce jsou vybíráni a navrhováni buď vládou, parlamentem, či oborovými radami a jejich výběr je podmíněn zákonem stanovenými podmínkami. Skrýt nápovědu
2.část: 26/30
Součástí výkonu prezidentského úřadu je pravomoc jmenovat členy vlády, velvyslance, generály, soudce, předsedy veřejných úřadů, kandidáty do akademických funkcí a hodností – co má následovat, pokud tak prezident odmítne učinit bez závažných či zákonných důvodů nebo jmenování odkládá nepřiměřeně dlouhou dobu?
Zobrazit nápovědu
Navrženým kandidátům nevzniká na jmenování do uvedených typů funkcí žádný právní nárok. Kandidáti jsou ale oprávněni dovolávat se práva na rovné podmínky přístupu k voleným a jiným veřejným funkcím (čl. 21 odst. 4 Listiny základních práv a svobod, čl. 25 písm. c) Mezinárodního paktu o občanských a politických právech). Podle čl. 38 odst. 2 Listiny má každý mimo jiné právo, aby jeho věc byla projednána bez zbytečných průtahů, přičemž v případě, kdy lhůta není stanovena, mělo by se rozhodnout ve lhůtě přiměřené. Skrýt nápovědu
2.část: 27/30
Měl by mít prezident ČR ústavněprávní odpovědnost a měl by být odvolatelný za akty, které jsou s touto odpovědností v rozporu?
Zobrazit nápovědu
Ústavněprávní odpovědnost je specifickým druhem právní odpovědnosti a zahrnuje jednání, které je v rozporu s normami ústavního práva, a které směřuje proti hodnotám ústavním právem chráněným. Příkladem ústavněprávní odpovědnosti v našem ústavním pořádku je odpovědnost prezidenta republiky za velezradu, jednání směřující proti svrchovanosti a celistvosti republiky, jakož i proti jejímu demokratickému řádu a ústavním hodnotám či za hrubé porušení ústavního pořádku. Prezident ČR je v současné době z ústavněprávního hlediska odpovědný, což lze vymáhat i po skončení funkčního období. Skrýt nápovědu
NE
ANO
2.část: 28/30
Měl by mít prezident ČR trestněprávní odpovědnost a měl by být odvolatelný za akty, které jsou s touto odpovědností v rozporu?
Zobrazit nápovědu
Trestněprávní odpovědnost je základním druhem právní odpovědnosti a zahrnuje jednání, které je v rozporu s normami právního řádu (zákony a zákoníky platné v ČR), a které je v rozporu s hodnotami chráněnými trestním právem ČR. Prezident ČR je v současné době trestněprávně odpovědný, za delikty spáchané v době výkonu funkce však nesmí být stíhán v průběhu funkčního období (kdy disponuje imunitou), může za ně však být stíhán po skončení funkčního období. Skrýt nápovědu
NE
ANO
2.část: 29/30
Měl by mít prezident ČR ústavněpolitickou odpovědnost a měl by být odvolatelný za akty, které jsou s touto odpovědností v rozporu?
Zobrazit nápovědu
Ústavněpolitická odpovědnost není druhem právní odpovědnosti a nastupuje, dojde-li k porušení právních předpisů či důvěry ve vztahu založeném jmenováním nebo volbou, v případě porušení politického programu, zadání či strategie (typicky pokud jde jednání prezidenta proti politické strategii/cílům/záměrům stanoveným vládou). K přímému porušení Ústavy dojít nemusí. Nedochází k dokazování viny, ale vyslovení nedůvěry a odvolání z funkce. Jedná se o odpovědnosti založenou a regulovanou právem, ale mající politický charakter. Prezident ČR není v současné době z ústavněpolitického hlediska odpovědný. Skrýt nápovědu
NE
ANO
2.část: 30/30
Měl by mít prezident ČR politickou odpovědnost a měl by být odvolatelný za akty, které jsou s touto odpovědností v rozporu?
Zobrazit nápovědu
Politická odpovědnost není druhem právní odpovědnosti a zahrnuje legální politická rozhodnutí, která sice neporušují žádnou právní normu, ale přesto mohou být z nějakého důvodu špatná, popřípadě poškozují-li buď materiální, ideologické nebo politické zájmy ČR. Politická odpovědnost není doprovázena žádnou právní sankcí, může ale být použita sankce politická, například vynucením demise. Prezident ČR není v současné době z politického hlediska odpovědný. Skrýt nápovědu
NE
ANO
1.část: 1/15
Jakou formu přímé demokracie by měla Česká republika zavést na celostátní úrovni?
1.část: 2/15
Měla by Česká republika zavést přímou volbu starostů a hejtmanů?
ANO, při zachování současných pravomocí
1.část: 5/15
Jaký z níže uvedených jevů považujete za hlavní riziko pro vnitřní bezpečnost a stabilitu České republiky?
1.část: 8/15
Měla by Česká republika upravit samosprávné pravomoci soudní moci?
1.část: 12/15
Jak by měla Česká republika upravit právní status veřejnoprávních médií?
1.část: 13/15
Měly by bezpečnostní orgány České republiky disponovat nástroji ke kontrole a cenzuře internetového obsahu?
1.část: 15/15
Jak by měla Česká republika upravit přístup k rovnoprávnému postavení ve společnosti?
2.část: 2/15
Měla by Česká republika omezovat či přímo redukovat rozpočtové výdaje?
2.část: 3/15
Jaký nástroj by měla Česká republika uplatňovat pro výběr daní z příjmů fyzických osob?
Daň z příjmu fyzických osob by se měla zrušit
2.část: 6/15
Jakým způsobem by měla být upravena struktura zdanění přidané hodnoty zboží a služeb (DPH)?
Zobrazit nápovědu
DPH je typem nepřímé daně, která se platí při nákupu zboží a služeb. Podle zákona tuto daň odvádí registrovaní plátci DPH, kteří ji započítávají do finální ceny nabízeného produktu. Skrýt nápovědu
2.část: 7/15
Jaký nástroj by měla Česká republika uplatňovat pro výběr daní z příjmů právnických osob?
Zobrazit nápovědu
Tato daň se vztahuje na všechny typy podnikajících právnických osob (např. obchodní společnost, družstvo, spolek, nadace, nezisková organizace atd.). Skrýt nápovědu
2.část: 10/15
Měla by Česká republika zavést opatření vůči firmám, které generují zisky z podnikatelské činnosti na území ČR, ale využívají možnosti danit takové výnosy v jiném státě, ve kterém mají registrované své sídlo?
Zobrazit nápovědu
Podle současné legislativy mohou firmy odvádět své zisky ve státě, ve kterém mají registrované sídlo své společnosti. Takto nastavená legislativa umožňuje firmám obcházet daňový systém států, ve kterých podnikají tím, že své sídlo registrují ve státech, které jim poskytují výhodnější podmínky pro danění příjmů. Skrýt nápovědu
ANO, omezit k přístup k dotacím a daňovým úlevám.
NE, jakákoliv opatření jsou nepřijatelná
2.část: 12/15
Měla by Česká republika přistoupit ke zdanění bankovního sektoru?
Zobrazit nápovědu
Bankovní daň je specifickou sektorovou daní. V ČR se hovoří především o návrhu zdanění bankovních aktiv, výnosů či přímo finančních operací bank. Daňová sazba by měla vzrůstat progresivně v závislosti na hodnotě držených aktiv, generovaných výnosů či objemu a velikosti realizovaných finančních operací. Skrýt nápovědu
NE, jakékoliv zdanění bankovního sektoru je nepřijatelné
2.část: 13/15
Jakým podnikům by měla Česká republika primárně poskytovat přímou finanční podporu?
Zobrazit nápovědu
Základním kritériem pro posouzení velikosti podniku je počet zaměstnanců, velikost ročního obratu a bilanční suma roční rozvahy (velikost aktiv), a to za předpokladu, že podnik není svou vlastnickou strukturou propojen s dalšími, a není tak součástí korporátního či holdingového uskupení. 1) Drobný podnik – zaměstnává méně než 10 osob a jeho roční obrat nebo bilanční suma roční rozvahy nepřesahuje 2 miliony EUR. 2) Malý podnik – zaměstnává méně než 50 osob a jeho roční obrat nebo bilanční suma roční rozvahy nepřesahuje 10 milionů EUR. 3) Střední podnik – zaměstnává méně než 250 zaměstnanců a jeho roční obrat nepřesahuje 50 milionů EUR nebo jeho bilanční suma roční rozvahy nepřesahuje 43 milionů EUR. 4) Velký podnik – alespoň jedno z kritérií (počet zaměstnanců, velikost ročního obratu a bilanční rozvaha) přesahuje hodnoty použité pro vymezení středního podniku. Skrýt nápovědu
3.část: 1/15
Jak by měla Česká republika dále rozvíjet sociální politiku?
Zobrazit nápovědu
Sociální politikou státu se rozumí soubor nástrojů a opatření, jejichž účelem je reagovat na nepříznivé životní situace obyvatelstva, snižovat negativní dopady sociálních rizik (např. stáří, invalidita, nemoc) a odbourávat negativní sociální jevy (např. nezaměstnanost, chudoba). V praxi jde o systém sociálních dávek, zdravotního a sociálního pojištění či důchodového zajištění. Sociální politika je úzce spjata se systémem výběru daní a přerozdělováním vybraných prostředků směrem k potřebným (tzv. princip solidarity). Skrýt nápovědu
3.část: 3/15
Jak by měla Česká republika změnit systém podpory rodin s dětmi?
Zobrazit nápovědu
Současný systém podpory rodin s dětmi je možné rozdělit do 3 základních oblastí: 1) daňová – např. slevy na dani a odečitatelné položky na dítě, snížení odvodů na důchodové pojištění pro rodiče, společného zdanění manželů atd.; 2) dávková – např. rodičovský příspěvek, přídavky na dítě, porodné, započtení péče o dítě při výpočtu zásluhové složky výměry důchodu atd.; 3) službová – např. zvýhodněné půjčky pro mladé rodiny, novomanželské půjčky, zařízení státní péče pro předškolní děti, zvýhodněné bydlení pro mladé rodiny, možnosti částečných úvazků či flexibilní pracovní doby atd. Skrýt nápovědu
Rozšířit nabídku a rozsah veřejných služeb a/nebo daňová zvýhodnění
Rozšířit daňová zvýhodnění, zvýšit a/nebo rozšířit systém dávek, rozšířit nabídku a rozsah služeb
Zrušit daně z příjmu fyzických osob a zrušit systém státní finanční podpory
3.část: 4/15
Měla by Česká republika vyplácet zálohované výživné?
Zobrazit nápovědu
Zálohované výživné je forma sociální dávky, která by náležela rodičům, kterým bývalý partner dluží na výživném. Tato forma finanční pomoci od státu by měla kompenzovat nezaplacené alimenty. Skrýt nápovědu
NE
ANO, bez ohledu na výši příjmu žadatele
3.část: 5/15
Měla by Česká republika podporovat své občany v bytové nouzi?
NE
3.část: 7/15
Jak by měla Česká republika nastavit výši minimální mzdy?
Zobrazit nápovědu
Minimální mzda vyjadřuje nejnižší cenu práce bez ohledu na její složitost, druh, množství a kvalitu, kterou je zaměstnavatel povinen zaměstnanci poskytnout. Minimální mzda se vztahuje na všechny zaměstnance v pracovním a obdobném vztahu. Skrýt nápovědu
Zrušení institutu minimální mzdy
3.část: 9/15
Jak by měla Česká republika nastavit věkovou hranici odchodu do důchodu?
3.část: 10/15
Jak by měla Česká republika primárně reformovat systém důchodového zabezpečení?
Zobrazit nápovědu
V současné době se důchod neboli penze v ČR skládá ze dvou složek, a to ze základní výměry (stanovené pevnou částkou stejnou pro všechny druhy důchodů) a z procentní výměry stanovované na základě doby pojištění a výše odvedených příspěvků jednotlivých občanů. Skrýt nápovědu
3.část: 11/15
Měla by Česká republika zvyšovat státem garantovaný důchod nad rámec aktuálně platné zákonné valorizace?
Zobrazit nápovědu
Valorizace důchodů v ČR podléhá zákonu o důchodovém pojištění, podle kterého je pravidelně k 1. lednu důchod zvyšován. Důchod se zvyšuje o inflaci, tedy o procentuální růst cen zboží a služeb v předchozím období, a k tomu se navyšuje o polovinu růstu reálných mezd. Skrýt nápovědu
ANO, výpočet důchodu bude z 50 % odrážet růst reálných mezd
NE, zvyšovat pouze v mezích zákonné valorizace
3.část: 12/15
Jak by měla Česká republika primárně posílit systém financování veřejného zdravotnictví?
Převést část výnosů z daní z alkoholu, tabáku, zahraničních firem či ze sektorových daní
3.část: 15/15
Měla by Česká republika umožnit pacientům připlatit si za nadstandardní zdravotní péči?
NE, jednotný standard zdravotní péče
4.část: 1/15
Podle jakého principu by se měla Česká republika řídit při navazování zahraniční spolupráce?
4.část: 2/15
Měla by Česká republika aktivně prosazovat dodržování základních lidských práv a svobod či demokratické změny v jiných státech?
4.část: 3/15
Jakým způsobem by měla Česká republika nastavit svou azylovou a migrační politiku?
4.část: 4/15
Jakým způsobem by měla Česká republika navazovat a utvářet zahraniční spolupráci se státy mimo evropský prostor?
4.část: 5/15
Jak by měla Česká republika zajišťovat svou obranu?
4.část: 6/15
Jak by měla Česká republika rozvíjet své členství v Severoatlantické alianci (NATO)?
Vystoupit z NATO
4.část: 7/15
Má Česká republika zvyšovat výdaje na obranu státu a modernizaci ozbrojených složek?
NE, výdaje na obranu jsou dostačující či přehnaně vysoké
4.část: 8/15
Mají být ozbrojené síly České republiky budovány a modernizovány v souladu se standardy Severoatlantické aliance (NATO) a/nebo Evropské unie (EU)?
4.část: 9/15
Mají se ozbrojené síly České republiky účastnit vojenských misí Severoatlantické aliance (NATO) a/nebo Evropské unie (EU), které jsou vedeny na území jiných států?
4.část: 11/15
Jakou podobu by podle Vás měla mít Evropská unie (EU)?
Rozpuštění EU
4.část: 12/15
Jakým způsobem by se mělo rozvíjet tržní prostředí v Evropské unii (EU)?
Tento aspekt není důležitý – ČR by měla vystoupit z EU
4.část: 14/15
Podporujete integraci České republiky v rámci společné zahraniční a bezpečnostní politiky Evropské unie (EU)?
Zobrazit nápovědu
Integrace v této oblasti zahrnuje delegování finančních příspěvků a kapacit bezpečnostních sborů ČR na řešení rizik a hrozeb s potenciálním dopadem na bezpečnost EU. Takto definované úkoly mohou zahrnovat také zapojení bezpečnostních sborů ČR do mezinárodních uskupení vznikajících pod záštitou EU a jejich účast na mírových a policejních misích v zahraničí. Skrýt nápovědu
ANO
NE
4.část: 15/15
Podporujete integraci v oblasti společné azylové a migrační politiky na úrovni Evropské unie (EU) a delegování části legislativních a regulatorních pravomocí v této oblasti na nadnárodní orgány EU?
Zobrazit nápovědu
Integrací v oblasti společné azylové a migrační politiky je v tomto případě myšlena taková, která je založena na zavádění systematických pravidel regulujících průběh azylového řízení, návratové politiky a ochrany vnějších hranic. Není založena na povinných kvótách či centrálně řízeném přerozdělování migrantů mezi členskými státy. Skrýt nápovědu
5.část: 1/15
Jak by měla Česká republika posílit financování územních samospráv v oblasti místního/regionálního rozvoje a obnovy venkova?
Zobrazit nápovědu
Územní samospráva je geograficky vymezený celek, který má určitou míru pravomocí rozhodovat o svých záležitostech. Česká republika se člení na obce, které jsou základními územními samosprávnými celky, a kraje, které jsou vyššími územními samosprávnými celky. Skrýt nápovědu
Žádným způsobem, financování je dostatečné
Posílit financování z rozpočtu ČR a možnosti územních samospráv vybírat daně
5.část: 2/15
Měla by Česká republika posílit pravomoci územních samospráv v oblasti místního/regionálního rozvoje a obnovy venkova?
Zobrazit nápovědu
Územní samospráva je geograficky vymezený celek, který má určitou mírou pravomocí rozhodovat o svých záležitostech. Česká republika se člení na obce, které jsou základními územními samosprávnými celky, a kraje, které jsou vyššími územními samosprávnými celky. Skrýt nápovědu
5.část: 3/15
Měla by Česká republika posílit ochranu krajiny?
Zobrazit nápovědu
V současné době jsou diskutovány 3 skupiny návrhů, jejichž cílem je zvýšit ochranu krajiny v následujících oblastech: 1) Ochrana zemědělské půdy – cílem je omezit zabírání orné/zemědělské půdy pro účel výstavby a omezit postupující znehodnocování zemědělské půdy nešetrnými zásahy vedoucími např. ke snižování schopnosti půdy zadržovat vodu v krajině či půdní erozi. Dle zákona o ochraně zemědělského půdního fondu se za zemědělskou půdu považuje orná půda, chmelnice, vinice, zahrady, ovocné sady a trvalé travní porosty. 2) Ochrana lesů – cílem je omezit degradaci lesů, nešetrné zásahy do správy zalesněných úseků krajiny, které mají potenciál zvýšit negativní klimatické, hydrologické a půdoochranné funkce lesů na území ČR. Účelem je také podpořit druhovou rozmanitost vysazovaných dřevin s ohledem na jejich přirozené ekologické nároky. 3) Ochrana divoké krajiny – cílem je rozšířit různé typy chráněných území v ČR a dále omezovat negativní zásahy člověka v těchto přírodních lokalitách. Skrýt nápovědu
ANO, ochranu zemědělské půdy
ANO, ochranu zemědělské půdy a lesů
ANO, ochranu zemědělské půdy, lesů a divoké přírody
NE, ochrana krajiny je dostatečná
5.část: 5/15
Jak by měla Česká republika nastavit systém přidělování dotací na podporu zemědělských podniků?
5.část: 6/15
Jaká dodatečná kritéria (kromě výměry obdělávané půdy) by měla Česká republika zohledňovat při přidělování dotací na podporu zemědělských podniků?
Žádná
5.část: 8/15
O jaký typ energetické soustavy by měla Česká republika primárně usilovat?
Zobrazit nápovědu
Energetická soustava je vzájemně propojený soubor zařízení využívaných pro výrobu, přenos, transformaci a distribuci elektrické nebo tepelné energie. Skrýt nápovědu
5.část: 12/15
Jak by měla Česká republika zrychlit výstavbu nové silniční a železniční dopravní infrastruktury?
Zobrazit nápovědu
Zákon o liniových stavbách, který zkracuje lhůty pro vydání stanovisek a posudků, umožňuje provést zrychlené majetkové vypořádání a stanovuje limit pro odškodnění původních vlastníků pozemků, nabyl účinnosti v lednu 2021. Stále jsou však diskutovány další možnosti, jak proces výstavby, obnovy a údržby dopravní infrastruktury urychlit a zefektivnit. Skrýt nápovědu
5.část: 13/15
Měla by Česká republika cíleně zvýhodňovat využívání veřejné hromadné dopravy?
Zobrazit nápovědu
Systém veřejné hromadné dopravy je tvořen meziměstskými a městskými autobusovými, trolejbusovými, železničními a tramvajovými spoji, jejichž zřizovatelem jsou podniky provazované či dotované státem nebo místními samosprávami. Skrýt nápovědu
ANO, zlevnit jízdné
ANO, zlevnit jízdné a zvýšit úroveň celoplošného propojení
5.část: 14/15
Jaké prvky ekologicky šetrnější dopravy by měla Česká republika plošně rozvíjet a podporovat?
5.část: 15/15
Měla by Česká republika i nadále umožňovat soukromým dopravcům působit v oblasti osobní železniční dopravy?
Zobrazit nápovědu
Jedná se o proces liberalizace, kdy státem zřizovaný přepravce ztratí monopol a o získání licence na provoz přepravních služeb na jednotlivých železničních tratích se budou moci ucházet také soukromé přepravní společnosti. Proces liberalizace osobní železniční dopravy byl v ČR již zahájen, otázkou však zůstává, jakým způsobem by měl pokračovat. Skrýt nápovědu
6.část: 1/15
Jak by měla Česká republika nastavit systém financování mateřských, základních a středních škol?
Zobrazit nápovědu
Tato školská zařízení jsou v ČR zřizovaná veřejnými orgány (krajem/obcí), církevními institucemi či soukromými provozovateli. Politické strany se shodují v tom, že by ČR měla navýšit rozpočtové výdaje určené na financování regionálního školství nejméně na 5 % HDP. Otázkou však zůstává, podle jakého klíče by měla ČR tyto prostředky rozdělovat. Skrýt nápovědu
6.část: 2/15
Jak by měla Česká republika v budoucnu zvyšovat platy pracovníků ve školství?
Zobrazit nápovědu
V současné době jsou diskutovány 3 skupiny návrhů, jejichž cílem je dosáhnout zvýšení platů pedagogických i nepedagogických pracovníků působících v sektoru školství: 1) zvyšovat tarifní složku platů; 2) zvyšovat netarifní složky platů; 3) zrušení tarifního systému a individuální dohoda o mzdě. Skrýt nápovědu
6.část: 3/15
Jak by měla Česká republika nastavit předškolní vzdělávání?
Zobrazit nápovědu
Předškolní vzdělávání probíhá v mateřských školách určených pro děti zpravidla od 3 do 6 let. Pro děti v předškolním roce (děti, které k 31. 8. před daným školním rokem dosáhnou alespoň 5 let) je předškolní vzdělávání povinné. Skrýt nápovědu
Zachovat povinné předškolní vzdělávání v mateřských školách
Zrušit povinné předškolní vzdělávání v mateřských školách
6.část: 4/15
Jaký systém vzdělávání žáků se speciálními potřebami by měla Česká republika uplatňovat?
Zobrazit nápovědu
Děti se speciálními vzdělávacími potřebami se podle platného školského zákona dělí do 3 kategorií: a) se zdravotním postižením; b) se zdravotním znevýhodněním; c) se sociálním znevýhodněním. Skrýt nápovědu
6.část: 5/15
Měla by Česká republika umožnit individuální domácí vzdělávání?
Zobrazit nápovědu
Platný školský zákon umožňuje přerušení povinné školní docházky na 1. a 2. stupni základních škol a převedení žáka do programu individuálního domácího vzdělávání (IDV). Převedení žáka do programu IDV může být v současné době povoleno jen v individuálních případech a je podmíněno závažnými důvody. Skrýt nápovědu
6.část: 6/15
Jak by měla Česká republika primárně upravit učební osnovy a výukové metody na základních a středních školách?
6.část: 7/15
Jaké podmínky pro absolvování středoškolského studia by měla Česká republika stanovit?
6.část: 8/15
Měla by Česká republika zavést školné za řádné studium na veřejných vysokých školách?
Zobrazit nápovědu
Řádné studium je základním druhem studia na vysokých školách, které poskytuje úplné vysokoškolské vzdělání v příslušném studijním oboru. Studium na veřejných a státních vysokých školách je pro všechny studenty v českých akreditovaných programech bezplatné, dokud nepřekročí standardní dobu studia zvýšenou o 1 rok. Skrýt nápovědu
NE
6.část: 9/15
Na základě jakých kritérií by měla Česká republika financovat veřejné vysoké školy?
Zobrazit nápovědu
Hlavní položku rozpočtového financování veřejných vysokých škol představuje příspěvek na vzdělávací činnost. Pro stanovení výše příspěvku je rozhodující především typ a náročnost vzdělávacích programů, počet studentů a míra naplnění cílů institucionálních plánů stanovených Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy. Skrýt nápovědu
6.část: 10/15
Jaký typ společenského soužití by měla Česká republika primárně podporovat?
6.část: 13/15
Jak by měla Česká republika nastavit financování kultury a umění?
6.část: 14/15
V jakých oblastech by měla Česká republika primárně podporovat rozvoj kultury a umění?
Zobrazit nápovědu
V současné době jsou diskutovány 3 skupiny návrhů, jejichž cílem je podpora rozvoje kultury a umění v následujících oblastech: 1) Živá kultura – tato kategorie zahrnuje např. divadlo, tanec, živou hudební produkci, festivaly, umělecké soubory, cirkusy či firmy zajišťující tento druh umění. 2) Kultura v regionech – tato kategorie zahrnuje např. revitalizaci funkčnosti kulturních domů, sokoloven a tradičních spolkových domů či rozvoj kreativních míst (kolem knihoven, kulturních zařízení a škol v menších městech a obcích) či obnovu, udržování a rozvíjení místních tradic. 3) Církve – tato kategorie zahrnuje činnosti křesťanských církevních organizací (registrovaných podle zákona) např. v oblasti vzdělávání, etické výchovy, rozvoje tvůrčích činností, opravy, obnovy a údržby církevních kulturních památek či obnovy, udržování a rozvíjení křesťanských náboženských tradic a s nimi spojené umělecké tvorby. Skrýt nápovědu
Žádné
Památková péče a živá kultura
Památková péče a kultura v regionech
Památková péče, kultura v regionech a církve
Památková péče, kultura v regionech a živá kultura